Ik wilde echt iets anders doen
Media Harmi, student toegepaste psychologie
Bekijk onze opleidingen
Als MBO Marketing en Communication specialist weet jij alles van marketing, communicatie, public relations en voorlichting. Jij weet precies hoe je je doelgroep en doel bereikt, met zowel online, offline als virtuele activiteiten en werkzaamheden. Je denkt marktgericht, bent proactief, creatief en communiceert duidelijk. Je hebt een flexibele houding, bent dienstverlenend en een echte teamplayer. Je werkt bijvoorbeeld op de afdeling marketing en communicatie van een bedrijf, bij een adviesbureau of in de mediaproductie.
Je opleiding is een waardevolle investering in de toekomst. Onze MBO-opleidingen zijn dan ook erkend door het Ministerie van OCW. Dit maakt je diploma waardevast en herkenbaar op de arbeidsmarkt. Goed om te weten dat je straks studeert bij Capabel Onderwijs, de specialist in erkende en verkorte opleidingen!
Uniek bij onze opleiding Marketing & Communication Specialist is de korte studieduur. Je kunt in 15 maanden (52 lesweken) je diploma halen. Dan kun je direct aan de slag. Dat bedoelen we met kort & krachtig! En met 4 startmomenten per jaar én 11 locaties verspreid door het land kun je starten waar en wanneer het je uitkomt.
Download hier de brochure voor meer informatie of bezoek een voorlichting!
Je kunt nog met een mbo-opleiding beginnen in november. De lessen starten vanaf 25 november en je kunt nog deelnemen aan een introductie. Wacht niet langer & schrijf je nu in!
Bij de leerweg Flexibele Leerweg + kan je starten wanneer je wil!
De Flexibele Leerweg + is een flexibele deeltijd MBO-opleiding met lessen in de avond. Op deze manier is de opleiding gemakkelijk te combineren met werk of andere bezigheden.
Schrijf je nu in!Je gaat 1 dag per week naar school, met betrokken docenten die de praktijk goed kennen. Zo zijn de lessen levendig en actueel. Je kunt meteen in de praktijk toepassen wat je met je lessen hebt geleerd. Bij Capabel Onderwijs volg je een verkorte MBO-opleiding. Daar
hoort intensieve en actieve begeleiding bij van je docenten. Zowel tijdens je wekelijkse klassikale en online les, en ook met je zelfstudie.
Kort samengevat ziet een lesweek van een BOL-opleiding er zo uit:
Als Marketing & Communication Specialist heb jij een belangrijke en veelzijdige rol in het bereiken van de commerciële doelen van een organisatie. Je leert hoe je marktonderzoek doet en effectieve marketing- en communicatie-uitingen maakt. Hiermee informeer en
enthousiasmeer je jouw doelgroep. Je leert gegevens en managementinformatie analyseren en verwerken. Je leert zakelijk communiceren en presenteren en nog veel meer.
Naast beroepsgerichte vakken zijn er ook generieke vakken onderdeel van je MBO-diploma. Dit zijn Nederlands, Engels, rekenen en loopbaan en burgerschap. De generieke vakken worden optioneel online
aangeboden via colleges (webinars) en er is een vakdocent online beschikbaar (e-docent) voor je vragen per mail, telefonisch, chat of via het forum.
Bovenop het basis- en profiel deel kies je een pakket keuzedelen waarmee je je kunt specialiseren en onderscheiden, of waarmee je makkelijker kunt doorstromen naar het MBO4-onderwijs. Jouw keuzedelen geven je een voorsprong op de arbeidsmarkt. Voor de opleiding MBO Marketing & Communication Specialist bieden wij de volgende pakketten keuzedelen aan:
MCS-1:
Verdieping blijvend fit, veilig en gezond werken (voor niveau 3 en 4)
Lean en creatief (bevat het LAKE-examen)
Inspelen op innovaties geschikt voor niveau 4 (bevat het LAKE-examen)
MCS-2:
Diversiteit
Belevingsgericht werken (bevat het LAKE-examen)
MCS-3:
Verdieping blijvend fit, veilig en gezond werken (voor niveau 3 en 4)
Persoonlijk profileren
Inspelen op innovaties geschikt voor niveau 4 (bevat het LAKE-examen)
MCS-4:
Belevingsgericht werken
Persoonlijk profileren
Lean en creatief (bevat het LAKE-examen)
Let op! Keuzedelen moeten zo goed mogelijk aansluiten op de vraag vanuit de arbeidsmarkt. Daarom kan de inhoud van een keuzedeel wijzigen tussen het keuzemoment en de start van het keuzedeelblok. Capabel Onderwijs biedt jou altijd een actueel keuzedeelpakket aan. Dat betekent wel dat het pakket dat jij kiest, anders kan zijn op het moment dat jij start met jouw keuzedeelblok. Als jouw pakket verandert (omdat het keuzedeel is gewijzigd), dan informeren we je hier uiteraard over.
Onze opleiding heeft twee varianten: je volgt de BOL-opleiding of de BBL-opleiding. Het verschil tussen die twee is dat je bij de BOL-variant stageloopt en in de BBL-variant een leerwerkplek hebt. Heb je al werk bij een erkend leerbedrijf, dan kun je de BBL-variant volgen. Je leerwerkplek duurt dan 984 uur. Daarnaast zijn 216 uur tijdens je leer/werk periode gereserveerd voor de keuzedelen bij een BBL-opleiding. Het totaal aantal uren bedraagt dus 1200 uur (984 + 216 uur).
Als je geen werk hebt bij een erkend leerbedrijf en aanspraak wilt maken op studiefinanciering, dan volg je de BOL-variant. Je zoekt zelf een stageplek bij een erkend leerbedrijf, waarbij Capabel Onderwijs je waar nodig zal ondersteunen. Je stage duurt dan 576 uur. Daarnaast zijn 144 uur tijdens je stageperiode gereserveerd voor de keuzedelen. Het totaal aantal uren bedraagt dus 720 uur (576 + 144 uur).
Wat is er nou leuker dan je opgedane kennis en vaardigheden meteen toe te passen in de praktijk? Een ervaren praktijkbegeleider begeleidt je hierbij. Je kunt je praktijkervaringen elke week in de klas bespreken en verbeteren. De stage, ook wel beroepspraktijkvorming (BPV) genoemd, volg je bij een erkend leerbedrijf. Je zoekt zelf een stageplek. Als het nodig is, ondersteunt Capabel Onderwijs je hierbij. Kijk op www.stagemarkt.nl voor meer informatie over erkende leerbedrijven. De Flexibele Leerweg + kent geen wettelijke urennorm of studieduur, ook niet voor de stage (beroepspraktijkvorming). Hierdoor is je opleidingsduur korter.
Tijdens je opleiding beoordelen we regelmatig je studievoortgang met studieloopbaangesprekken, voortgangstoetsen en opdrachten. Zo weet je steeds waar je al goed in bent en waar je nog aan moet werken. Zo kun je je gericht voorbereiden op je examens. Het onderwijs en de examens bij Capabel Onderwijs worden uitgevoerd volgens de kaders van het officiële kwalificatiedossier Marketing & Communication Specialist met het crebonummer 25727.
Je gaat 1 dag per week naar school, met betrokken doce
nten die de praktijk goed kennen. Zo zijn de lessen levendig en actueel. Je kunt meteen in de praktijk toepassen wat je met je lessen hebt geleerd. Bij Capabel Onderwijs volg je een verkorte MBO-opleiding. Daar
hoort intensieve en actieve begeleiding bij van je docenten. Zowel tijdens je wekelijkse klassikale en online les, en ook met je zelfstudie.
Kort samengevat ziet een lesweek van een BBL-opleiding er zo uit:
Als Marketing & Communication Specialist heb jij een belangrijke en veelzijdige rol in het bereiken van de commerciële doelen van een organisatie. Je leert hoe je marktonderzoek doet en effectieve marketing- en communicatie-uitingen maakt. Hiermee informeer en
enthousiasmeer je jouw doelgroep. Je leert gegevens en managementinformatie analyseren en verwerken.
Je leert zakelijk communiceren en presenteren en nog veel meer.
Naast beroepsgerichte vakken zijn er ook generieke vakken onderdeel van je MBO-diploma. Dit zijn Nederlands, Engels, rekenen en loopbaan en burgerschap. De generieke vakken worden optioneel online
aangeboden via colleges (webinars) en er is een vakdocent online beschikbaar (e-docent) voor je vragen per mail, telefonisch, chat of via het forum.
Bovenop het basis- en profiel deel kies je een pakket keuzedelen waarmee je je kunt specialiseren en onderscheiden, of waarmee je makkelijker kunt doorstromen naar het MBO4-onderwijs. Jouw keuzedelen geven je een voorsprong op de arbeidsmarkt. Voor de opleiding MBO Marketing & Communication Specialist bieden wij de volgende pakketten keuzedelen aan:
MCS-1:
Verdieping blijvend fit, veilig en gezond werken (voor niveau 3 en 4)
Lean en creatief (bevat het LAKE-examen)
Inspelen op innovaties geschikt voor niveau 4 (bevat het LAKE-examen)
MCS-2:
Diversiteit
Belevingsgericht werken (bevat het LAKE-examen)
MCS-3:
Verdieping blijvend fit, veilig en gezond werken (voor niveau 3 en 4)
Persoonlijk profileren
Inspelen op innovaties geschikt voor niveau 4 (bevat het LAKE-examen)
MCS-4:
Belevingsgericht werken
Persoonlijk profileren
Lean en creatief (bevat het LAKE-examen)
Let op! Keuzedelen moeten zo goed mogelijk aansluiten op de vraag vanuit de arbeidsmarkt. Daarom kan de inhoud van een keuzedeel wijzigen tussen het keuzemoment en de start van het keuzedeelblok. Capabel Onderwijs biedt jou altijd een actueel keuzedeelpakket aan. Dat betekent wel dat het pakket dat jij kiest, anders kan zijn op het moment dat jij start met jouw keuzedeelblok. Als jouw pakket verandert (omdat het keuzedeel is gewijzigd), dan informeren we je hier uiteraard over.
Onze opleiding heeft twee varianten: je volgt de BOL-opleiding of de BBL-opleiding. Het verschil tussen die twee is dat je bij de BOL-variant stageloopt en in de BBL-variant een leerwerkplek hebt. Heb je al werk bij een erkend leerbedrijf, dan kun je de BBL-variant volgen. Je leerwerkplek duurt dan 984 uur. Daarnaast zijn 216 uur tijdens je leer/werk periode gereserveerd voor de keuzedelen bij een BBL-opleiding. Het totaal aantal uren bedraagt dus 1200 uur (984 + 216 uur).
Als je geen werk hebt bij een erkend leerbedrijf en aanspraak wilt maken op studiefinanciering, dan volg je de BOL-variant. Je zoekt zelf een stageplek bij een erkend leerbedrijf, waarbij Capabel Onderwijs je waar nodig zal ondersteunen. Je stage duurt dan 576 uur. Daarnaast zijn 144 uur tijdens je stageperiode gereserveerd voor de keuzedelen. Het totaal aantal uren bedraagt dus 720 uur (576 + 144 uur).
Wat is er nou leuker dan je opgedane kennis en vaardigheden meteen toe te passen in de praktijk? Een ervaren praktijkbegeleider begeleidt je hierbij. Je kunt je praktijkervaringen elke week in de klas bespreken en verbeteren. De stage, ook wel beroepspraktijkvorming (BPV) genoemd, volg je bij een erkend leerbedrijf. Je zoekt zelf een stageplek. Als het nodig is, ondersteunt Capabel Onderwijs je hierbij. Kijk op www.stagemarkt.nl voor meer informatie over erkende leerbedrijven. De Flexibele Leerweg + kent geen wettelijke urennorm of studieduur, ook niet voor de stage (beroepspraktijkvorming). Hierdoor is je opleidingsduur korter.
Tijdens je opleiding beoordelen we regelmatig je studievoortgang met studieloopbaangesprekken, voortgangstoetsen en opdrachten. Zo weet je steeds waar je al goed in bent en waar je nog aan moet werken. Zo kun je je gericht voorbereiden op je examens. Het onderwijs en de examens bij Capabel Onderwijs worden uitgevoerd volgens de kaders van het officiële kwalificatiedossier Marketing & Communication Specialist Het onderwijs en de examens bij Capabel Onderwijs worden uitgevoerd volgens de kaders van het officiële kwalificatiedossier Marketing & Communication Specialist met crebonummer 25727.
De Flexibele Leerweg + (derde leerweg) is gericht op het erkende MBO-diploma en bestaat uit basisblokken (2)*, profielblokken (2) en het keuzedeelblok. In de basisblokken leer je de basiskennis en vaardigheden en in de profielblokken ga je dit verdiepen, bij voorkeur met jouw stage/werkervaring uit de praktijk.
Je gaat 1 dag per week naar school, met betrokken docenten die de praktijk goed kennen. Zo zijn de lessen levendig en actueel. Je kunt meteen in de praktijk toepassen wat je met je lessen hebt geleerd. Bij Capabel Onderwijs volg je een verkorte MBO-opleiding. Daar
hoort intensieve en actieve begeleiding bij van je docenten. Zowel tijdens je wekelijkse klassikale en online les, en ook met je zelfstudie. Met een combinatie van leren en ervaren haal je het maximale uit je ontwikkeling. Daarom start je bij voorkeur uiterlijk in de 6e lesweek met je BPV.
Jij kan je opleiding flexibel inrichten: 2 basis- of profielblokken tegelijk volgen, stage lopen of werken vanaf de start van je opleiding of pas nadat je alle lesblokken gevolgd hebt, het generieke gedeelte versneld doen of zelfs een blok skippen. Jouw ontwikkeling en examinering maken zichtbaar dat jij het diploma waard bent, de weg daarnaar toe bepaal jij zelf in afstemming met je studiecoach. De flexibele leerweg + kent geen wettelijke urennorm of studieduur. Hierdoor is je opleidingsduur flexibel en veelal korter. Met een combinatie van leren en ervaren haal je het maximale uit je ontwikkeling. Daarom start je bij voorkeur uiterlijk in de 6e lesweek met je BPV.
Als Marketing & Communication Specialist heb jij een belangrijke en veelzijdige rol in het bereiken van de commerciële doelen van een organisatie. Je leert hoe je marktonderzoek doet en effectieve marketing- en communicatie-uitingen maakt. Hiermee informeer en
enthousiasmeer je jouw doelgroep. Je leert gegevens en managementinformatie analyseren en verwerken. Je leert zakelijk communiceren en presenteren en nog veel meer.
Naast beroepsgerichte vakken zijn er ook generieke vakken onderdeel van je MBO-diploma. Dit zijn Nederlands, Engels, rekenen en loopbaan en burgerschap. De generieke vakken worden optioneel online
aangeboden via colleges (webinars) en er is een vakdocent online beschikbaar (e-docent) voor je vragen per mail, telefonisch, chat of via het forum.
Bovenop het basis- en profiel deel kies je een pakket keuzedelen waarmee je je kunt specialiseren en onderscheiden, of waarmee je makkelijker kunt doorstromen naar het MBO4-onderwijs. Jouw keuzedelen geven je een voorsprong op de arbeidsmarkt. Voor de opleiding MBO Marketing & Communication Specialist bieden wij de volgende pakketten keuzedelen aan:
MCS-1:
Verdieping blijvend fit, veilig en gezond werken (voor niveau 3 en 4)
Lean en creatief (bevat het LAKE-examen)
Inspelen op innovaties geschikt voor niveau 4 (bevat het LAKE-examen)
MCS-2:
Diversiteit
Belevingsgericht werken (bevat het LAKE-examen)
MCS-3:
Verdieping blijvend fit, veilig en gezond werken (voor niveau 3 en 4)
Persoonlijk profileren
Inspelen op innovaties geschikt voor niveau 4 (bevat het LAKE-examen)
MCS-4:
Belevingsgericht werken
Persoonlijk profileren
Lean en creatief (bevat het LAKE-examen)
Let op! Keuzedelen moeten zo goed mogelijk aansluiten op de vraag vanuit de arbeidsmarkt. Daarom kan de inhoud van een keuzedeel wijzigen tussen het keuzemoment en de start van het keuzedeelblok. Capabel Onderwijs biedt jou altijd een actueel keuzedeelpakket aan. Dat betekent wel dat het pakket dat jij kiest, anders kan zijn op het moment dat jij start met jouw keuzedeelblok. Als jouw pakket verandert (omdat het keuzedeel is gewijzigd), dan informeren we je hier uiteraard over.
Wat is er nou leuker dan je opgedane kennis en vaardigheden meteen toe te passen in de praktijk? Een ervaren praktijkbegeleider begeleidt je hierbij. Je kunt je praktijkervaringen elke week in de klas bespreken en verbeteren. De stage, ook wel beroepspraktijkvorming (BPV) genoemd, volg je bij een erkend leerbedrijf. Je zoekt zelf een stageplek. Als het nodig is, ondersteunt Capabel Onderwijs je hierbij. Kijk op www.stagemarkt.nl voor meer informatie over erkende leerbedrijven. De Flexibele Leerweg + kent geen wettelijke urennorm of studieduur, ook niet voor de stage (beroepspraktijkvorming). Hierdoor is je opleidingsduur korter.
Tijdens je opleiding beoordelen we regelmatig je studievoortgang met studieloopbaangesprekken, voortgangstoetsen en opdrachten. Zo weet je steeds waar je al goed in bent en waar je nog aan moet werken. Zo kun je je gericht voorbereiden op je examens. Het onderwijs en de examens bij Capabel Onderwijs worden uitgevoerd volgens de kaders van het officiële kwalificatiedossier Marketing & Communication Specialist met crebonummer 25727.
Klaar om met jouw opleiding Marketing & Communication Specialist te starten?
Of wil je eerst nog meer informatie?
Een Marketing & Communication Specialist is een professional die verantwoordelijk is voor het ontwikkelen en uitvoeren van strategieën om een bedrijf of organisatie te promoten en te positioneren. Deze rol omvat een breed scala aan taken, van het creëren van marketingcampagnes tot het beheren van communicatiekanalen en het analyseren van marktgegevens. Het doel is om de zichtbaarheid van het merk te vergroten en de relatie met de doelgroep te versterken.
Meer lezenOm een Marketing & Communication Specialist te worden, zijn er verschillende opleidingsroutes. Meestal begint je carrière met een relevante opleiding op het gebied van marketing, communicatie of een verwant vakgebied. Een bacheloropleiding in Marketing, Communicatie, Bedrijfskunde, of een soortgelijke richting is vaak de basis. Deze opleidingen geven je de fundamentele kennis van marketingstrategieën, communicatieprincipes, en zakelijke vaardigheden die essentieel zijn voor de rol.
Meer lezenEen Marketing & Communication Specialist speelt een belangrijke rol bij het versterken van de marktpositie en het imago van een organisatie. Hun belangrijkste verantwoordelijkheden omvatten het ontwikkelen en uitvoeren van strategieën die gericht zijn op het promoten van de producten of diensten van de organisatie en het verbeteren van de communicatie met zowel klanten als andere belanghebbenden.
Meer lezenAls Marketing & Communication Specialist zijn er legio werkplekken te bedenken waar je kunt bijdragen aan de groei en het succes van een organisatie. Deze specialistische rol is in vrijwel elke sector en industrie van belang, waardoor je veel keuze hebt in je carrièrepad.
Marketing & Communication Specialisten vinden werk bij bedrijven in verschillende sectoren zoals detailhandel, technologie, gezondheidszorg en financiën. In deze functie ben je betrokken bij het ontwikkelen en uitvoeren van marketingcampagnes die gericht zijn op het promoten van de producten of diensten van het bedrijf. Je werkt samen met andere teams om strategieën te ontwikkelen die de merkidentiteit versterken en klantbetrokkenheid vergroten.
Meer lezenAls Marketing & Communication Specialist zijn er verschillende doorgroeimogelijkheden die je kunt overwegen naarmate je ervaring en expertise groeien. Deze rol biedt een stevige basis voor carrièreontwikkeling binnen het brede veld van marketing en communicatie. Een aantal voorbeelden van doorgroeimogelijkheden:
Als je overweegt om een carrière te starten als Marketing & Communication Specialist, is het belangrijk om een idee te hebben van het salaris dat je kunt verwachten. Het salaris in deze functie kan variëren op basis van verschillende factoren zoals ervaring, locatie en de grootte van het bedrijf. In Nederland ligt het gemiddelde salaris voor een Marketing & Communication Specialist tussen de €3.000 en €4.500 bruto per maand.
Meer lezen