Sinds vorig jaar is Fabiëla Roose docent binnen Capabel Onderwijs voor de opleidingen Sociaal Werk (FL+) en Begeleider Maatschappelijke Zorg. Fabiëla vertelt hoe ze terecht is gekomen in het docentschap en hoe ze ziet dat studenten de opleidingen ervaren.
Ik ben intensief jongerencoach binnen een sociaal wijkteam in de gemeente Rotterdam, maar ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging buiten mijn werk. Ik heb altijd interesse gehad in het onderwijs, maar het is er nooit van gekomen. Ik bezit een kwaliteit die veel mensen eng vinden: ik kan goed voor groepen staan en presenteren. Ik kwam een vacature bij Capabel tegen en op die manier ben ik met het lesgeven begonnen. Het past goed bij mij; ik ken de doelgroep goed en ik kan ervaring opdoen in het onderwijs.
De lessen die ik geef zijn vooral een combinatie van mijn werk als jongerencoach en daarbij kennis bijbrengen en een stukje motiveren. Ik vind het superleuk om praktijkvoorbeelden mee te geven, daar heb ik er veel van. Ik merk ook dat de studenten dit interessant vinden.
De klassen zijn erg divers, zo heb je veel jonge gasten, maar er zitten ook mensen van 45 tussen. Die diversiteit in de praktijk maakt mijn werk heel leuk.
Een gemiddelde les begint met de vraag hoe de studenten de afgelopen week hebben ervaren. Dan krijg je veel interactie. Ik probeer ook altijd de grens op te zoeken tijdens lessen. Wat ik vaak doe is tussendoor een stelling op het bord schrijven om een discussie aan te wakkeren. Ik vind het belangrijk om ethische dilemma’s te bespreken zonder dat daar ruzie uit ontstaat. De studenten vinden het leuk vinden om op die manier te worden uitgedaagd.
Per persoon is het heel verschillend hoe ze de opleiding ervaren. Iedereen loopt wel tegen iets aan in hun persoonlijke situatie of op het werk of stage. Het is een zelfstandige opleiding maar de één heeft, bij wijze van spreken, alle opdrachten voor het volgende blok al ingeleverd en de ander heeft net wat extra hulp nodig. Dat verschilt enorm.
Sommige studenten werken met doelgroepen die heel schaars zijn en hebben dan meer crisissen dan andere studenten. De één werkt op een zorgboerderij, de ander met kinderen en weer een ander werkt op een plek waar ze paardentherapie gebruiken. De doelgroepen waar studenten mee werken zijn heel divers. Alles is mogelijk.
Als een student ergens tegenaan loopt, probeer ik het gesprek aan te gaan. Dit kan bijvoorbeeld ook klassikaal. Medestudenten delen dan ook hun ervaringen en gaan op die manier met elkaar in gesprek. Ze ervaren dat ze niet alleen staan in het probleem. Ik hecht er veel waarde aan om een vertrouwensband met de studenten op te bouwen. Daar doe ik het ook wel voor.
Wat ik wil meegeven aan studenten is dat ze het werk altijd met hun hart blijven doen. Blijf kritisch in het werk en blijf de waarde ervan inzien. Het is niet de bedoeling dat je alles op de automatische piloot gaan doen. Studenten moeten de deur uitlopen met de capaciteit tot zelfreflectie. Weet wie je bent als mens, maar ook als professional.
Mensen kiezen de opleiding om verschillende redenen, maar je hoeft niet bang te zijn dat je het niet kan. Je krijgt genoeg hulp en ondersteuning. Zoals ik eerder al aangaf loopt iedereen wel ergens tegenaan. Het is niet nodig om je zorgen te maken over het combineren van de opleiding met hoe je leven er nu uit ziet. Capabel denkt heel goed met je mee’
De opleidingen zijn versneld en dat is zeker een reden om voor Capabel te kiezen. Daarnaast zijn er goede vakdocenten. De ervaring die je tijdens de stages en het werk opdoet zorgt ervoor dat je snel de koppeling tussen theorie en praktijk leert maken.